Amsterdam | Gepubliceerd op: 8 december 2010
Grootschalige datacenter-uitbreiding van BT in Nederland. http://pr.co/p/0008t9
BT heeft vandaag aangekondigd zijn ‘groene’ datacentercapaciteit in Nederland uit te breiden met de bouw van een nieuw datacenter en de uitbreiding van de bestaande faciliteiten in Nieuwegein. Met deze uitbreiding zal Nederland één van de grootste datacenter ‘hubs’ voor BT op het vasteland van Europa worden, vooral gericht op klanten in Noord-Europa.

De extra faciliteiten zijn naar verwachting in de loop van 2011 gebruiksklaar. De uitbreiding zal de toenemende vraag naar cloud-gebaseerde diensten ondersteunen, inclusief BT’s nieuwe Virtual Data Centre dienst, die vanaf vandaag beschikbaar is in de Benelux. Dit werd vandaag op de jaarlijkse Telecom & Cloud Expo [1] in Utrecht aangekondigd.

De nieuwe faciliteiten zullen bij één van de eersten horen die aan de normen van de nieuwe gedragscode van de EU voldoen, waarin richtlijnen staan voor datacenter energiebeheer.

Om dat mogelijk te maken, zullen de datacenters gebruik gaan maken van efficiënte energietoevoer, een vooruitstrevend energiebeheer en koelsysteem, en geïntegreerde, elektrische en mechanische oplossingen. Het doel is om Energy Usage Efficiency (EUE) scores te bereiken die lager liggen dan de aanbevolen richtlijnen. Dit resulteert in een zeer lage uitstoot van CO2 en andere schadelijke broeikasgassen.

‘’Onze klanten verwachten de beste toegang tot de diensten die ze nodig hebben, zoals onze innovatieve Virtual Data Centre dienst, en deze nieuwe infrastructuur stelt ons in staat beter te reageren op hun wensen. Het startpunt voor alle technische oplossingen was dat de nieuwe datacentercapaciteit zo energie-efficiënt mogelijk moest zijn,’’ aldus Edwin Hageman, CEO, BT Benelux.

BT heeft de Europese technisch dienstverlener Imtech de opdracht gegeven voor het ontwerp, de bouw en het beheer van het dagelijkse onderhoud van de nieuwe datacentercapaciteit. Deze zal worden gevestigd dicht bij de huidige faciliteiten van BT, bestaande uit een twin-datacenter aanbod vanuit Amsterdam en Nieuwegein, aangevuld met extra capaciteit in Brussel.

[1] BT is een van de hoofdsponsoren van de Telecom & Cloud Expo. Morgenochtend opent Joost van Hest, algemeen directeur, verantwoordelijk voor strategie, marketing & producten, BT Benelux, de tweede dag van het Cloud Computing evenement met de plenaire keynote met de titel “Cloudburst – Beyond the hype of cloud computing.”

"Cloud-gebaseerde netwerk- en IT-diensten leveren aanzienlijke kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen op. Dit helpt onze klanten goed te blijven presteren in de turbulente wereldwijde economie van vandaag de dag.”

— Edwin Hageman, CEO BT Benelux