Amsterdam | Gepubliceerd op: 24 maart 2011
BT en Johan Cruyff foundation brengen jeugd samen in beweging, meer over de samenwerking op: http://pr.co/p/000d3p
BT kondigt vandaag aan te gaan samenwerken met de Johan Cruyff Foundation, een internationale non-profit organisatie gericht op het promoten van de mentale en fysieke gezondheid onder kinderen en jongeren. De tweejarige samenwerking, waarin BT meer dan €100.000 investeert in de vorm van tijd, geld en bedrijfsmiddelen, is in lijn met BT’s corporate social responsibility strategie en richt zich op het “Meedoen, Leren, Winnen” trainingsprogramma van de stichting.

De Johan Cruyff Foundation en BT hebben ook de gezamenlijke ambitie om het eerste Belgische ‘Cruyff Court’ - dat voorziet in een veilige speelplaats voor kinderen - te openen in de omgeving van Brussel. Beide partijen zullen zich inzetten om meer sponsoren aan te trekken om dit te realiseren in het Olympisch jaar 2012. Wereldwijd bestaan er al 138 Cruyff Courts, waarvan de meesten zich bevinden in Nederland. Daarnaast zijn er Cruyff Courts in Engeland, Spanje, Marokko, Zuid Afrika, Israël en Brazilië.

Het ‘Meedoen, Leren, Winnen’ project richt zich op het motiveren van jongeren tussen de veertien en achttien jaar om lokale sportevenementen te organiseren op de Cruyff Courts, om zo actief bij te dragen aan de lokale gemeenschap. BT zal voor het project een e-learning platform ontwikkelen waar kinderen en trainers online trainingen kunnen volgen - zoals communicatievaardigheden en, voor de eerste keer, een ‘train de trainer’ cursus. Het platform zal ook praktische handvaten bieden en functioneren als een gemeenschap waar kinderen, trainers, jeugdwerkers en inwoners praktische informatie en ervaringen kunnen delen. Het gezamenlijke doel is dat het platform voor eind april 2011 gereed is.

Als onderdeel van de samenwerking motiveert BT zijn medewerkers om vrijwilligerswerk te doen voor de diverse activiteiten van de Cruyff Foundation. Een voorbeeld hiervan is de jaarlijkse rolstoelsportdag, die plaatsvond op 16 maart, waar medewerkers van BT meehielpen om de 140 aanwezige kinderen een onvergetelijke dag te bezorgen.

BT zal de Cruyff Foundation ook ondersteunen met zijn cloud-gebaseerde Virtual Data Centre (VDC) dienst, waar het nieuwe leerplatform op zal worden gehost. Bovendien krijgen medewerkers van de Cruyff Foundation toegang tot BT’s telepresence-faciliteiten in Nederland, België, Spanje en Brazilië om de samenwerking met partners en overheden te vergemakkelijken, duurzamer te opereren en tegelijkertijd meer tijds- en kostenefficiënt te kunnen werken.

Het ‘Meedoen, Leren, Winnen’ trainingsprogramma bestaat sinds najaar 2007. Tot op vandaag hebben al 750 kinderen evenementen georganiseerd ten behoeve van hun gemeenschap.

“We zijn erg blij met BT als nieuwe partner. Niet alleen heeft BT een positief track-record in de Benelux, dit wereldwijde bedrijf kan ons ook helpen met ons internationale werk. Het is fantastisch dat we de mogelijkheid krijgen om het trainingsprogramma naar een hoger niveau te tillen.”

— Carole Thate, algemeen directeur Johan Cruyff Foundation
“De meeste mensen kennen de Johan Cruyff Foundation van de Cruyff Courts in Nederland. Het grote publiek is zich echter minder bewust van het feit dat zij nog veel meer doen om jonge mensen met én zonder een beperking te helpen sporten. Wij zijn trots hen te kunnen helpen met hun waardevolle werk voor de gemeenschap, waaronder onze gezamenlijke inspanningen om het eerste Cruyff Court te openen in België.”

— Edwin Hageman, CEO BT Benelux