BT Virtual Data Centre nu beschikbaar in de Benelux

08 DECEMBER 2010, AMSTERDAM
Tijdens de jaarlijkse Telecom & Cloud Expo¹ kondigde BT vandaag de lancering aan van de cloud-gebaseerde Virtual Data Centre (VDC) dienst in de Benelux.

BT VDC is een concreet voorbeeld van het verstrekken van ‘Infrastructuur as a Service’ (IaaS). Het geeft gebruikers de mogelijkheid om tot 40 procent van hun totale IT-infrastructuurkosten te reduceren, dankzij het prijsmodel op basis van werkelijk gebruik. Het vermindert de tijd die het kost om een nieuwe datacenter infrastructuur op te bouwen van maanden, tot slechts enkele dagen. Veranderingen kunnen, afhankelijk van de aanvraag, binnen enkele uren, of zelfs enkele minuten, worden geïmplementeerd.

Een selfservice portal voorziet in een flexibele en snelle dienstverlening, waardoor de noodzaak om te investeren in extra infrastructuur verdwijnt. Deze extra infrastructuur wordt normaliter alleen volledig benut tijdens piekuren, wanneer de vraag naar IT-diensten stijgt.

Met BT VDC ontvangen klanten het hoogst mogelijke veiligheidsniveau voor hun infrastructuur, en verminderen ze hun milieu-impact. Gebruikers kunnen gemakkelijk servers, opslagcapaciteit, netwerk- en beveiligingsdiensten bestellen via het BT VDC selfservice portal. Het biedt ze ook instrumenten om hun netwerkinfrastructuur te wijzigen en om de prestaties van de afgenomen infrastructuur resources te volgen.

BT is één van de eerste bedrijven in de Benelux die een dergelijke dienst aanbiedt. Het bedrijf heeft vandaag ook aangekondigd zijn ‘groene’ datacentercapaciteit in Nederland beduidend te zullen vergroten met de bouw van een nieuw datacenter en de uitbreiding van de bestaande faciliteiten in Nieuwegein.

“Klanten kunnen veel verwachten van ons Virtual Data Centre aanbod. Deze dynamische en snelle IT-dienst stelt hen in staat om hun rekenkracht, netwerk- en opslagbenodigdheden te schalen en te profiteren van aanzienlijke kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen. Deze zijn nodig om goed te kunnen blijven presteren in de turbulente wereldwijde economie van vandaag de dag,’’ aldus Edwin Hageman, CEO van BT Benelux.

BT’s Virtual Data Centre is momenteel beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk, de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Ierland en Brazilië. Andere landen zullen nog volgen. Deze dekking stelt BT in staat om te reageren op de mondiale en lokale behoeften van klanten die internationaal en lokaal opereren en tegelijk te voldoen aan nationale wetgeving met betrekking tot gegevensbescherming.

[1] BT is een van de hoofdsponsoren van de Telecom & Cloud Expo. Morgenochtend opent Joost van Hest, algemeen directeur, verantwoordelijk voor strategie, marketing & producten, BT Benelux, de tweede dag van het Cloud Computing evenement met de plenaire keynote met de titel “Cloudburst – Beyond the hype of cloud computing.”