IDC onderzoek: mobiliteit grootste zorg voor Nederlandse CIO’s

Consumerisation niet slechts een hype, het gebeurt nu bij in Nederland gevestigde bedrijven

15 JUNI 2011, AMSTERDAM, NEDERLAND
De hoogste prioriteit voor bedrijven in Nederland is het faciliteren van flexibel werken, zo blijkt uit een nieuw rapport dat in opdracht van BT is uitgevoerd. Het rapport – What’s on the mind of the Dutch CIO? – is gemaakt door IDC waarbij zij meer dan 250 ICT-beslissingsbevoegden hebben ondervraagd om te achterhalen wat hun prioriteiten zijn in navolging van de economische terugval.

IDC concludeert dat mobiliteit duidelijk opvalt als een van de meest urgente zorgen die organisaties vandaag de dag hebben, maar liefst tweederde van de respondenten beschouwt dit onderwerp als ‘belangrijk’ tot ‘zeer belangrijk’. Het rapport wordt vandaag tijdens de “BT Business Day” in Amsterdam aan een volle zaal met CIO’s en ICT-beslissers gepresenteerd.

De aandacht voor duurzame IT viel wat terug als ‘hot topic’ gedurende de economische neergang maar lijkt nu weer hoog op de agenda te staan; een tweede plek (43%) op de prioriteitenlijst van de Nederlandse CIO. Nu bedrijven herstellen van de economische terugval, lijkt het erop dat lange termijn projecten gericht op CO2-uitstoot, stroomverbruik en milieuregulering steeds belangrijker worden.

Overige bevindingen zijn:

-Duurzame IT wordt direct gevolgd door Unified Communications (42%) en Cloud (41%).
-Unified Communications staat zichtbaar hoog op de agenda en is een van de gebieden waar een nieuwe     golf van investeringen verwacht kan worden; meer dan 60% van de respondenten voorzien investeringen     op korte- of middellange termijn.
-Clouddiensten worden een volwassen markt, 44% van de respondenten stelt dat zij clouddiensten zullen     gebruiken of van plan zijn te gebruiken in de komende 12 maanden.
-Het onderzoek geeft ook aan dat, ondanks de blijvende beveiligingszorgen, er een toenemend vertrouwen is in leveranciers van clouddiensten, zoals BT.

De laatste twee bevindingen over clouddiensten weerspiegelen de uitkomsten van eerdere onderzoeken en IDC’s recent gepubliceerde Top 10 Predictions 2011.

Volg BT Benelux nu ook op Twitter via: @LetsTalk_BT.

"Het rapport onthult dat veel van de zorgen over mobiliteit worden gedreven door een sterke toename van laptops, smartphones en tablets op het bedrijfsnetwerk, die zowel door bedrijven zelf, alsook door medewerkers zelf worden aangeschaft." Edwin Hageman, CEO BT Benelux
"Het rapport laat ook zien dat CIO’s vastberaden zijn om deze trend te adresseren. BT helpt hen in te spelen op de daaruit voortvloeiende vraag naar netwerkinfrastructuur en biedt hen verschillende diensten die toegespitst zijn op het maximaliseren van flexibiliteit in combinatie met betrouwbaarheid en krachtige beveiliging. De overige resultaten uit het onderzoek bevestigen dat ons portfolio inspeelt op werkelijke behoeften in de markt, zij het rondom duurzame IT-, Unified Communications- of cloud-gebaseerde diensten." Edwin Hageman, CEO BT Benelux
"Wij hebben een hogere adoptie ontdekt van medewerkers die met hun eigen laptops, smartphones en tablets werken dan we hadden verwacht, ondanks de beveiligingszorgen. Dit betekent dat ‘bring your own device’, ook wel ‘consumerisation’ genoemd, op dit moment plaatsvindt en het niet slechts een toekomstvisie betreft. Ik geloof dat, op basis van wat we elders gezien hebben, Nederlanders kunnen worden beschouwd als voorlopers in de acceptatie van mobiele tools." Chris Barnard, Associate Vice President European Telecommunications and Networking, IDC EMEA