BT en Hitachi ontwikkelen biometrische cloudoplossing voor veilige uitwisseling van identiteiten

25 APRIL 2012, AMSTERDAM, NEDERLAND
BT en Hitachi kondigden een intensieve samenwerking aan op het gebied van ICT-beveiliging, waarbij zij gezamenlijk een nieuwe oplossing voor identeitsmanagement zullen ontwikkelen voor de financiële sector. Hierbij introduceert BT BT Unified Trading federation, een nieuwe cloud-gebaseerde oplossing voor een veilige uitwisseling van identiteiten. Hitachi zal biometrische beveiligingsmogelijkheden, waaronder Hitachi's ‘Finger Vein Authentication Engine’ inbrengen in de te ontwikkelen oplossing.

De combinatie van beide producten levert de markt een betrouwbare oplossing voor de veilige uitwisseling van identiteiten tussen financiële ondernemingen, identiteitsleveranciers en dienstverleners - in het hart van de financiële sector.

BT Unified Trading federation is eenvoudig toegankelijk voor de 15.000+ leden die zijn aangesloten bij de BT Radianz Cloud, 's werelds grootste veilige netwerkomgeving voor de financiële sector. Een belangrijke factor binnen deze oplossing is dat bedrijven zelf de verantwoordelijkheid houden voor hun eigen directories, authenticatie en de informatie die ze met derden delen. BT Unified Trading federation bevordert de veilige uitwisseling van die informatie.

De nieuwe gezamenlijke oplossing zal gebruikmaken van Hitachi's ‘Finger Vein Authentication Engine’ en bijbehorende technologie, die de belangrijkste elementen voor identiteitsverificatie levert, door middel van een snelle en accurate biometrische identiteitstest. Dit biedt financiële instellingen concreet gebruiksgemak, kostenbesparingen en productiviteitsvoordelen, maar ook verbeterde beveiliging, een automatische audit trail, en een betere naleving van wet- en regelgeving.

Hitachi’s systeem maakt gebruik van infrarood licht om het unieke aderpatroon in de vinger van een persoon vast te leggen. Dit patroon wordt opgeslagen als een sjabloon en wordt gebruikt om de identiteit van een persoon te controleren. Onmogelijk te vervalsen combineert dit het gemak van de vingerafdruk met de nauwkeurigheid van de irisscan.

BT Unified Trading federation levert veel potentiële voordelen voor financiële instellingen:

-       single sign-on voor cloud en enterprise applicaties en apparatuur;

-       identiteits- en tegenpartij zekerheid;

-       verbetering van de veiligheid - het verminderen van de mogelijkheid voor individuen om oude logingegevens te gebruiken van een onderneming die ze verlaten hebben;

-       samenwerking over organisatiegrenzen heen, zonder compromis.

-       snelle totstandbrenging van effectieve relaties en business-to-business processen door middel van zelf administreren en het beheer van identiteit;

-       bijdragen aan het addresseren van issues op het gebied van wet- en regelgeving.

Het volledige, Engelstalige persbericht is hieronder te downloaden.