IT-managers verklaren: BYOD geeft concurrentievoordeel

IT-managers erkennen voordelen van Bring Your Own Device, maar zijn bezorgd over risicobesef bij medewerkers

16 MEI 2012, AMSTERDAM, NEDERLAND
Meer dan 80 procent van de IT-managers denkt dat een Bring Your Own Device (BYOD)-beleid concurrentievoordeel oplevert, zo blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van BT. Het onderzoek, over de houding ten opzichte van het zakelijk gebruik van privé-apparaten zoals laptops, tablets en smartphones, is uitgevoerd onder 2000 IT-gebruikers en -managers in elf landen, verspreid over verschillende sectoren.

De uitkomsten van het onderzoek wijzen erop dat BYOD is doorgebroken: ruim vier op de vijf bedrijven geeft aan BYOD toe te staan of dit te gaan doen binnen 24 maanden. Ook beweert 60 procent van de medewerkers dat ze al privé-apparaten aan het bedrijfsnetwerk mogen koppelen.

De studie laat zien dat zowel medewerkers als beslissingsbevoegden positief zijn over de mogelijkheden die het toenemende gebruik van privé-apparaten op bedrijfsnetwerken met zich meebrengt. 64 procent van de IT-managers denkt dat medewerkers dankzij een BYOD-beleid productiever kunnen zijn. 48 procent denkt dat het medewerkers helpt flexibeler te werken en 47 procent gelooft dat het medewerkers in staat stelt om klanten beter te bedienen. Dit gevoel wordt gedeeld door de werknemers: 42 procent van de medewerkers die een eigen apparaat voor het werk gebruikt, gelooft dat zij hierdoor efficiënter en productiever zijn geworden.

Ondanks deze voordelen zijn IT-managers nerveus. Slechts één op de tien denkt dat alle BYOD-gebruikers de risico’s onderkennen en minder dan één op de vijf gelooft dat alle gebruikers de toegang/rechten tot hun mobiele apparaten begrijpen. Het blijkt dat IT-managers terecht nerveus zijn: één op de drie van de ondervraagde werknemers die hun privé -apparaat ook zakelijk gebruiken zegt ‘geen risico’ te zien bij het gebruik van hun eigen apparaat in een werkcontext en slechts 25 procent erkent het aanzienlijke risico dat zij vormen voor de bedrijfsbeveiliging.

39 procent van de ondernemingen verklaart dat er reeds een inbreuk op de beveiliging heeft plaatsgevonden, veroorzaakt door medewerkers met niet-geautoriseerde apparaten, vooral in de FMCG- en farmaceutische sectoren. Meer dan vier van de vijf (83 procent) IT-managers is van mening dat de 24-uurs toegang die steeds mobielere werknemers hebben tot bedrijfssystemen de grootste bedreiging is voor IT-beveiliging.

"“De BYOD-geest is uit de fles met zowel ongekende mogelijkheden als nieuwe bedreigingen voor bedrijven. De nieuwe bedrijfsgrens is overal en wordt bepaald door apparaten van werknemers, clouds en extranetten. Het risico op misbruik en aanvallen is door deze enorme uitbreiding vermenigvuldigd." " Neil Sutton, Vice President, Global Portfolio, BT Global Services
""Om deze risico’s te bestrijden moeten bedrijven een helder beleid en een combinatie van de juiste instrumenten hebben om het beleid uit te voeren, het vertrouwen hebben om deze tot aan de medewerkers door te voeren en, als laatste, bedrijfsprocessen definiëren die iedereen begrijpt en waar iedereen zich aan houdt. IT-beveiliging ging altijd al over een mix tussen mensen, beleid, processen en technologie. De juiste mix is nog belangrijker in een BYOD-wereld. In plaats van te worden gezien als een belemmering voor flexibiliteit, kan beveiliging beter worden gezien als iets waarmee een organisatie beter in staat is zich aan te passen aan de BYOD trend.” " Neil Sutton, Vice President, Global Portfolio, BT Global Services
""Alhoewel de druk om BYOD toe te staan hoog is, moeten IT-beslissers eerst een aantal zaken aanpakken voordat ze het gevoel hebben een BYOD-beleid goed te kunnen introduceren. Beveiliging heeft de hoogste prioriteit: 73 procent van de IT-managers geeft aan eerst de beveiligingsuitdagingen van BYOD te hebben moeten overwinnen. Dat is de gedachte van BT Assure. Wij werken met onze klanten om in de complexe omgeving de juiste richting te vinden en ervoor te zorgen dat ze passend beleid, procedures en oplossingen hebben om van de voordelen van BYOD gebruik te maken zonder in te boeten aan beveiliging.” " Neil Sutton, Vice President, Global Portfolio, BT Global Services